Jak utrzymywać prawidłową postawę podczas pracy przy biurku?

Formularz zawiera niepoprawne dane zaznaczone na czerwono przed kontynuacją prosimy poprawić wpisane dane

Jak utrzymywać prawidłową postawę podczas pracy przy biurku?

Około 70% osób pracujących, swój zawód wykonuje w pozycji siedzącej. Zapewne wiesz, że dla naszego ciała nie jest to naturalna postawa i wywołuje w nim szereg negatywnych reakcji, które mogą mieć wpływ na nasze zdrowie i codzienne funkcjonowanie. Czy wiesz, jak minimalizować skutki wywołane spędzaniem wielu godzin w pozycji siedzącej? 

Prawidłowa pozycja w pracy siedzącej

Jak utrzymywać prawidłową postawę podczas pracy przy biurku? BLACKROLL POLSKA

Siedząc, musisz szczególnie dbać o postawę swojego ciała, maksymalnie minimalizując obciążenia, na jakie narażony jest Twój kręgosłup. Na prawidłowa postawę składa się kilka elementów:

  • Zadbaj o krzesło z możliwością regulacji wysokości. Kąt zgięcia w stawach kolanowych wynosił 90przy płasko ułożonych stopach na podłożu;
  • Dostosuj wysokość stołu tak, aby blat znajdował się około 25 cm nad siedziskiem krzesła;
  • Pracując przy biurku, ułóż na nim swobodnie dłonie tak, aby zgięcie w stawach łokciowych wynosiło 90o, a łokcie były podparte na podłokietnikach krzesła;
  • Korzystaj z krzeseł lub foteli wyprofilowanych do wsparcia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym oraz z możliwością lekkiego odgięcia oparcia do tyłu;
  • Warto również korzystać z podkładek pod stopy.

Jeżeli pracujesz przy komputerze, pamiętaj również o dostosowaniu jego pozycji względem siebie i oczu. Tu szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby monitor znajdował się około 0,5m od oczu, a jego górna krawędź nieznacznie pod linią oczu. Warto również odchylić ekran delikatnie do tyłu.

Jakie są konsekwencje długiej pracy przy biurku?

Jeżeli pracujesz przy biurku i nie zadbasz o przybranie najbardziej ergonomicznej postawy, narazisz się na szereg niedogodności. Pierwsza myśl to oczywiście ból pleców. Problem jest jednak znacznie bardziej złożony. Przyjmowanie nieprawidłowej postawy ciała może zmienić nasz wygląd zewnętrzny. Jest to związane oczywiście z pojawieniem się tzw. garba, skrzywienia bocznego kręgosłupa czy nieprawidłowego kształtowania się lordozy i kifozy. To wszystko w może przerodzić się w problemy z oddychaniem – zamykanie się klatki piersiowej – oraz tyciem – nadmierny ucisk na narządy jamy brzusznej, spowolnienie perystaltyki jelit i metabolizmu. Od spędzania czasu w pozycji siedzącej może nas również boleć głowa oraz może wystąpić nadmierne napięcie mięśni twarzy, co w konsekwencji powoduje zaciskanie zębów. Nieprawidłowe ułożenie nóg lub zakładanie nogi na nogę będzie skutkowało pojawieniem się uczucia drętwienia, opuchlizny, a nawet żylaków. Jeżeli Twoja praca wymaga użycia komputera, szczególnie dbaj o narządy ruchu w obrębie rąk i dłoni. Ich przeforsowanie może doprowadź np. zespołu cieśni nadgarstka, które kwalifikuje się do leczenia operacyjnego. 

Jak należy o siebie dbać, pracując w pozycji siedzącej?

Oprócz przybrania możliwie najlepszej postawy dla pozycji siedzącej, rób sobie regularne przerwy. Najlepiej co godzinę wstań od biurka i wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających. W wolnym czasie warto udać się na basen lub 2-3 razy w tygodniu wykonać inną formę treningu, dla utrzymania ogólnej sprawności fizycznej.

Wśród naszych produktów znajdziesz  kilka, które  pomogą Ci zapobiec dolegliwościom związanym z pracą siedzącą. 

 

1. "Szelki" BLACKROLL® POSTURE, które ułatwią trzymanie postawy wyprostowanych pleców. Są one zaprojektowane tak, aby można było je nosić pod ubraniem, nie rzucając się w oczy. Jest to idealne rozwiązanie jeśli pracujesz w biurze. 

2. Warto też zaopatrzyć się w BLACKROLL® BALL oraz BLACKROLL® DUOBALL. Są to niewielkie produkty, które możesz mieć w szufladzie swojego biurka, a umożliwią Ci wykonanie nawet 5-minutowego automasażu kręgosłupa podczas krótkiej przerwy od pracy, rozluźniając spięte mięśnie.

3. Po pracy codziennie warto sobie zafundować sobie kilkuminutową sesję masażu z rolką BLACKROLL® STANDARD. Dzięki temu wzmocnisz i rozciągniesz mięśnie, zniwelujesz powstałe napięcia, a także zapobiegniesz powstawaniu nowych dolegliwości.

Jak wykonać całą sesję masażu kręgosłupa ? Zobacz film!

Może Cię również zainteresować

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z nowościami, promocjami, poradami.

Zyskaj dostęp do dodatkowej wiedzy o rolowaniu.