Praca siedząca i jej negatywne skutki - jak sobie z nimi radzic?
Wysyłka w 24h Darmowa dostawa od 50zł Gwarancja satysfakcji

Formularz zawiera niepoprawne dane zaznaczone na czerwono przed kontynuacją prosimy poprawić wpisane dane

Niebezpieczeństwo Wynikające z Pracy Siedzącej - Jak Sobie z Nim Radzić?

 

Nie uwierzysz, jaką krzywdę możesz sobie wyrządzić, po prostu siedząc… Okazuje się, że siedzenie jest praktycznie tak samo szkodliwe, jak palenie papierosów! 

 

Około 80% osób pracuje w pozycji siedzącej (badania prowadzone na rynku amerykańskim) - nie jest to ani naturalna, ani prawidłowa postawa. Niewłaściwa pozycja ciała w czasie pracy wpływa na przeciążenie kręgosłupa. 

 

Siedzenie naraża nas na szereg negatywnych skutków i dolegliwości, które mogą mieć wpływ na nasze zdrowie i codzienne funkcjonowanie.

 

Czy wiesz, jak utrzymywać prawidłową postawę, gdy pracujesz i zminimalizować skutki wywołane spędzaniem wielu godzin w pozycji siedzącej?

 

Jakie Są Konsekwencje Długiej Pracy Siedzącej Przy Biurku?

 

Jeżeli pracujesz przy biurku i nie zadbasz o przybranie jak najbardziej ergonomicznej postawy, narazisz się na szereg niedogodności… 

 

Pierwszą z nich jest oczywiście ból pleców. 

 

Według badań aż 70% pacjentów przynajmniej raz w życiu odczuwa ból pleców, który uniemożliwia im codzienne funkcjonowanie.

 

Problem jest jednak znacznie bardziej złożony…

 

 

Nieprawidłowa postawa ciała może zmienić nasz wygląd zewnętrzny. Jest to związane oczywiście z pojawieniem się tzw. garba, skrzywienia bocznego kręgosłupa czy nieprawidłowego kształtowania się lordozy i kifozy. 

 

To wszystko może powodować zamykanie się klatki piersiowej, co w rezultacie skutkuje problemami z oddychaniem, ale również tyciem - nadmierny ucisk na narządy jamy brzusznej, spowolnienie perystaltyki jelit i metabolizmu.

 

Od spędzania czasu w pozycji siedzącej może boleć głowa, czy wystąpić nadmierne napięcie mięśni twarzy, co w konsekwencji powoduje zaciskanie zębów. 

 

Nieprawidłowe ułożenie nóg lub zakładanie nogi na nogę będzie skutkowało pojawieniem się uczucia drętwienia, opuchlizny, a nawet żylaków. Dlatego pamiętaj o tym, aby trzymać stopy na ziemi!

 

Jeżeli Twoja praca wymaga od Ciebie kilku lub nawet kilkunastu godzin spędzonych przed komputerem, zadbaj o narządy ruchu w obrębie rąk i dłoni. 

 

Ich zbytnie obciążenie może doprowadzić, np. do zespołu cieśni nadgarstka, które często kwalifikuje się do leczenia operacyjnego… 

 

Pewnie zastanawiasz się, co składa się na prawidłową postawę?

 

Nagłówek: Co Składa Się Na Prawidłową Postawę?

Jeśli chcesz zadbać o prawidłową postawę, zwróć uwagę na kilka istotnych elementów:

 

  • W trakcie pracy skorzystaj z podkładki pod stopy; 

  • Dostosuj wysokość stołu lub biurka tak, aby blat i leżąca na nim klawiatura znajdowała się w odległości około 25 cm nad siedziskiem krzesła;

  • Zadbaj o krzesło z możliwością regulacji wysokości - kąt zgięcia w stawach kolanowych powinien wynosić 90 stopni przy płasko ułożonych stopach na podłożu;

  • Pracując przy biurku, ułóż na nim dłonie tak, aby zgięcie w stawach łokciowych wynosiło 90 st., a łokcie miały podparcie na podłokietnikach krzesła;

  • Korzystaj z krzeseł lub foteli specjalnie wyprofilowanych do wsparcia kręgosłupa w odcinku lędźwiowym oraz z możliwością lekkiego odgięcia oparcia do tyłu;

  • Jeżeli pracujesz przy komputerze, pamiętaj o dostosowaniu monitora i jego pozycji względem siebie i oczu. Tu szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby monitor znajdował się około 0,5 m od oczu, a jego górna krawędź nieznacznie pod linią wzroku. Warto również odchylić ekran monitora delikatnie do tyłu.

 

Co Możesz Zrobić, Aby Zadbać o Siebie, Pracując w Pozycji Siedzącej?

 

 

Samo przybranie możliwie najlepszej postawy dla pozycji siedzącej może być niewystarczające… 

 

Zadbaj o regularne przerwy. Co godzinę wstań od biurka i wykonaj kilka ćwiczeń rozciągających. 

 

W wolnym czasie udaj się na basen lub 2-3 razy w tygodniu wykonaj inną formę treningu czy ćwiczeń. Pomoże Ci to w utrzymaniu ogólnej sprawności fizycznej.

 

Wśród naszych produktów znajdziesz kilka, które pomogą Ci skutecznie zapobiegać dolegliwościom związanym z pracą siedzącą i nieprawidłową postawą:

 

"Szelki" BLACKROLL® POSTURE  - ułatwią Ci zachowanie prawidłowej postawy. Są zaprojektowane tak, aby można było je swobodnie nosić pod ubraniem, nie rzucając się w oczy. 

 

To idealne rozwiązanie dla osób, które pracują w biurze, ale także tych, które chcą wprowadzić nawyk poprawnego ułożenia pleców podczas treningów. Dzięki nim nieprawidłowa postawa pleców już nigdy Ci nie zagrozi.

 

BLACKROLL® BALL oraz BLACKROLL® DUOBALL - niewielkie produkty, które bez problemu możesz przechowywać w szufladzie biurka. 

 

 

Za ich pomocą wykonasz krótki, nawet 5-minutowy masaż kręgosłupa podczas przerwy w pracy i rozluźnisz napięte mięśnie, co przełoży się na OGROMNE korzyści zdrowotne (i finansowe)! 

 

BLACKROLL® STANDARD - codziennie po pracy warto zafundować sobie kilkuminutową sesję masażu, dzięki której wzmocnisz i rozciągniesz mięśnie. Zniwelujesz powstałe napięcia, a także zapobiegniesz powstawaniu nowych dolegliwości. 

Michał Dachowski

Michał Dachowski

Fizjoterapeuta w Fizjo4Life

Absolwent wydziału rehabilitacji Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Rehabilitant z wieloletnim doświadczeniem w pracy z zawodowymi sportowcami i pacjentami urazowymi.