Czy wałki piankowe są przydatne dla biegaczy

Formularz zawiera niepoprawne dane zaznaczone na czerwono przed kontynuacją prosimy poprawić wpisane dane

Czy wałki piankowe są przydatne dla biegaczy?

 Rolowanie, czyli automasaż powięziowy przy pomocy piankowego wałka jest metodą coraz popularniejszą w świecie sportu. Nie ma znaczenia czy biegasz rekreacyjnie, czy przygotowujesz się do maratonu, czy jesteś sprinterem, czy biegaczem długodystansowym Twoje mięśnie potrzebują odpowiedniej regeneracji. Rolowanie to łatwy, a przede wszystkim skuteczny sposób na szybką regenerację, uśmierzenie bólu i rozluźnienie mięśni. Jeżeli nie jesteś jeszcze przekonany czy warto uzupełnić swój trening w automasaż rolką ten artykuł z pewnością rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości. 

JAK DZIAŁA POWIĘŹ?

By móc wytłumaczyć, jak bardzo przydatny dla biegaczy jest trening powięziowy, należy rozpocząć od wyjaśnienia czym właściwie jest i jak działa struktura, która jest sprawcą całego zamieszania. Mowa oczywiście o powięzi.

Nasze ciało jest owinięte i połączone przez błonę zbudowaną z tkanki łącznej, zwaną powięzią. Powięź otula nasze mięśnie, kości, nerwy, naczynia krwionośne, narządy wewnętrzne, stanowiąc ochronę dla naszego ciała. O powięzi mówi się, że jestem naszym rusztowaniem, bez którego ludzkie ciało nie miałoby ani struktury, ani stabilności. Rozłóżmy powięź na czynniki pierwsze. Powięź zbudowana jest z macierzy pozakomórkowej i komórki. Komórkę stanowią fibroblasty, które wytwarzają i utrzymują całą macierz pozakomórkową. W skład tej macierzy natomiast wchodzi kolagen i elastyna. Kolagen jest najobfitszym białkiem w ciele człowieka, mówi się, że jest mocniejszy niż stal, a jednocześnie jest wytrzymały na rozciąganie. Elastyna nadaje dodatkową sprężystość tkance łącznej i może się rozciągać do długości dwukrotnie większej niż ma pierwotnie. Brak ruchu, unieruchomienie, brak odpowiedniej regeneracji oraz przeciążenie tkanek skutkuje brakiem lub niewielką stymulacją fibroblastów, co negatywnie wpływa na kolagen i elastynę. W wyniku czego powięź sztywnieje, traci swoją sprężystość i mobilność, a my w konsekwencji czujemy ból. 

AUTOMASAŻ PIANKOWYM WAŁKIEM

Piankowy wałek, roller, rolka to nie tylko narzędzie do sprawiania bólu. Bo nie ukrywajmy, że często rolowanie kojarzy nam się właśnie z tym, zwłaszcza przy wysokim napięciu mięśniowym. Roller to przede wszystkim narzędzie do rozluźniania mięśniowo- powięziowego w celu zmniejszenia napięcia i poprawy mobilności. Kondycja naszej powięzi zależy od jej odżywienia. Poprzez rolowanie zapewniamy jej stałą wymianę płynu, dzięki temu stary, zużyty płyn jest wypychany i zastępowany nowym płynem, bogatym w składniki odżywcze. Rolownie zastępuje pracę fizjoterapeuty lub masażysty, ponieważ samodzielnie używając swojego ciężaru ciała, możemy precyzyjnie rozluźnić mięśnie, odnaleźć i rozpracować najbardziej tkliwe i bolesne punkty.

 

DLACZEGO BIEGACZ MUSI SIĘ ROLOWAĆ?

Rolownie przynosi biegaczom wiele korzyści, które w dużej mierze przekładają się na uzyskane wyniki sportowe. Jeżeli nie jesteś przekonany, że rolowanie u biegaczy jest koniecznością, przedstawiamy trzy najsolidniejsze argumenty, po których na pewno zmienisz zdanie.

 1. Zmniejsza ryzyko kontuzji

Biegacze narażeni są na liczne kontuzje. Najczęściej wymienianymi urazami jest ból kolan, zapalenie ścięgna Achillesa, czy Shin Splints. Większość tych kontuzji związana jest z nadmiernym przeciążeniem ścięgien, więzadeł i mięśni. Przeciążenia spowodowane są nieadekwatnym do intensywności treningu czasem regeneracji, zbyt dużym obciążeniem treningowym lub złą biomechaniką ruchu. Nieprawidłowe wzorce ruchowe i zaburzona równowaga napięcia mięśniowego, wymusza w nas pewne zachowania i doprowadza do kompensacji, powodując zmęczenie struktur. Rolowanie jest idealnym, prostym i szybkim sposobem na rozluźnienie przykurczonych mięśni i likwidację bolesnych punktów. Właściwe napięcie mięśniowe zmniejszy ryzyko wystąpienia kontuzji związanych z przeciążeniem mięśni i nieprawidłowym tonusem mięśniowym.

 2. Przyśpiesza czas regeneracji

Wzrost intensywności treningu wiąże się z dłuższym czasem regeneracji mięśni. Kolejny trening możemy rozpocząć, dopiero gdy nasze ciało całkowicie dojdzie do swojej pełnej sprawności. Zbyt krótka przerwa pomiędzy treningami może doprowadzić do urazów, wydłużyć czas powrotu do treningu lub nawet całkowicie uniemożliwić nam wystartowanie w zawodach. Jeżeli chcemy przyśpieszyć czas regeneracji, powinniśmy znaleźć na to odpowiedni sposób. Tym sposobem zdecydowanie jest rolowanie. Rolując się po bieganiu, zmniejszamy ilość nagromadzonego we włóknach mięśniowych kwasu mlekowego, przyśpieszamy przepływ krwi powodując, że wraz z nią do mięśni dostarczamy tlen i składniki odżywcze, dzięki czemu możemy uniknąć bólu i skrócić czas potrzebny na regenerację.

 3. Zwiększa elastyczność mięśni

W bieganiu oprócz wytrzymałości i szybkości ważną cechą jest także elastyczność mięśni. Elastyczność ściśle wiąże się z naszą mobilnością. Elastyczne ciało jest wydajniejsze, mobilniejsze, a przede wszystkim mniej podatne na kontuzje. W odwrotnym wypadku tkanka, która nie jest odpowiednio elastyczna, ogranicza ruchomość w stawach, negatywnie wpływając tym samym na samą biomechanikę ruchu sportowca. Biegacze podczas treningu angażują stale te same mięśnie, które od nadmiaru napięcia tracą swoją elastyczność. Rolując się, zmniejszamy napięcie mięśniowe i jednocześnie nawadniamy naszą powięź. Nawodniona powięź pozwoli na wykonanie płynnych i wydajniejszych ruchów. Same ćwiczenia rozciągające nie są w stanie dotrzeć do głęboko położonych tkanek, przez co nie daje to tak dużych efektów, jak rolowanie. Różne kształty i rozmiary rolek BLACKROLL® umożliwiają opracowanie najtrudniej dostępnych struktur. Uzupełnienie treningu w automasaż przy pomocy wałka piankowego na pewno poprawi Twoje wyniki sportowe.

 

JAKIE MIĘŚNIE POWINIEN ROLOWAĆ BIEGACZ?

Istotne jest, aby rolować te mięśnie, które były lub będą zaangażowane w wysiłek fizyczny. W przypadku biegaczy będą to wszystkie partie mięśniowe kończyny dolnej, czyli mięsień czworogłowy, mięsień dwugłowy, mięśnie pośladkowe, mięśnie łydek, ścięgno Achillesa oraz rozcięgno podeszwowe. Pamiętajmy jednak, że podczas biegania tak samo ważną rolę jak dolna partia ciała odgrywa nasza górna część ciała, która odpowiada za prawidłową dynamikę i równowagę podczas biegania. Zatem warto, oprócz nóg zrolować również plecy, obręcz barkową i ręce.

Jeśli nie wiesz jak się rolować, szukasz inspiracji do ćwiczeń, ściągnij naszą aplikację!

Dowiedz się więcej o naszej aplkacji w tym artykule - http://bit.ly/blackroll_blog_app

   

Może Cię również zainteresować

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z nowościami, promocjami, poradami.

Zyskaj dostęp do dodatkowej wiedzy o rolowaniu.